Isnin, 25 Mac 2013

BENIH YG MENERBITKAN 700 BUAH

ALHAMDULILLAH,, SEMOGA PERKONGSIAN ILMU INI MEMBAWA MAKNA KEPADA KALIAN....

Ayat2 al Quran, ,ayat 261 - 265 surah al baqarah adalh mengenai ganjaran yg sngt besar dari Allah SWT utk org yg bersedekah dan berbelanja di jalan Allah, Kita tengok ayat2 Allah ini :

Perumpamaan org yg membelanjakan haratabenda mereka pada jalan Allah, adlh spt sebijih benih yg tumbuh menerbitkan tujuh tangkai yg tiap2 tangkai itu mengandungi seratus biji Dan Allah jalla alaih akn melipatgandakan pahala bg sesiapa yg dikehendakiNYA dan Allah adlh Maha Luas lagi mengetahui. ( 261)

Org2 yg membelanjakan harta  mereka pd jalan Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yg mereka belanjakan itu dgn mengungkit2 dan tidak pula menyakiti, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tidak ada ketakutan atas mereka, dan mereka tidak akn berduka. ( 262 )

Kata2 yg maa'ruf dan memaafkan adlh lebih baik drpd sedekah yg diiringi dgn menyakiti, dan Allah maha Kaya lg amat Penyabar. ( 263 )

Wahai org2 beriman ! jgn rosakkan sedekah kamu dgn mengungkit2 dan menyakiti spt org yg membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk2 kpd manusia, dan dia tidak beriman kpd Allah dan hari Akhirat. Perumpamaan org ini, laksana batu licin yg diatasnya ada tanah, kemudiannya ditimpa hujan lebat lalu jadilah ia bersih dan licin. Mereka tidak berdaya sesuatu pun atas apa yg mereka usahakan, dan Allah tidak memberi petunjuk kpd kaum yg kafir. ( 264 )

Dan perumpamaan org yg membelanjakan hartabenda mereka, kerana mengharapkan keredhaan Allah dan utk meneguhkan keyakinan jiwa mereka adlh laksana sebuah kebun ditempat yg tinggi yg ditimpa hujan lebat lalu mengeluarkan hasil dua kali ganda.. kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai2 pun memadai. Dan Allah sentiasa melihat apa yg kamu lakukan. ( 265 )

sahabat2ku,, kita bnyk menghabiskan duit atau harta kita kepada benda2 yg tak berfaedah..... ayuh lah kawan2 semua, singkirkan sedikit drpd harta kita, wang kita utk tabung2 derma masjid, derma anak2 yatim, bantuan keewangan kepada yg memerlukan,,HANYA KERNA ALLAH.... DENGAN DERMA@SEDEKAH, MENGHAPUSKAN KEMURKAAN ALLAH KPD KITA,.. wassalam

Tiada ulasan: