Selasa, 16 Disember 2014

SUAMI BAGI WANITA DI SYURGA ADALAH SUAMI YG TERAKHIR DIDUNIA

1. Hadis pertama : Saya bertanya, “Wahai Rasulullah, yang manakah lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?”
Rasulullah menjawab, “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang bermata jeli, seperti kelebihan apa yang nampak daripada apa yang tidak nampak.”
Saya bertanya, “kerana apa wanita dunia lebih utama?”
Baginda menjawab, “Kerana solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara dan sisirnya dibuat dari emas. Mereka berkata, “kami hidup abadi dan tidak mati, kami lemad lembut dan tidak jahat sama sekali, kami redha dan tidak pernah bersungut-sungut. Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya.”
Saya berkata, “Wahai Rasulullah, salah seorang wanita di antara kami pernah bernikah dengan dua, tiga, empat lelaki lalu dia meninggal dunia. Dia masuk syurga dan mereka pun masuk syurga pula. Siapakah di antara lelaki itu yang akan menjadi suaminya di syurga?”
Baginda menjawab, “Wahai Ummu Salamah, wanita itu disuruh memilih, lalu diapun memilih siapa diantara mereka yang akhlaknya paling bagus. Lalu dia berkata, “wahai tuhanku, sesungguhnya lelaki inilah yang paling baik akhlaknya tatkala hidup bersamaku di dunia. Maka nikahkanlah aku dengannya.” Wahai ummu Salamah, akhlak yang baik itu akan pergi membawa dua kebaikan, dunia dan akhirat.” (Hadis Riwayat Thabrani, Sulaiman bin Abu karamah menyendiri dalam hadith ini. Abu Hatim menganggapnya dha'if. )
2. Nabi SAW bersabda maksudnya, "Wanita yang suaminya meninggal dan kemudian menikah dengan yang lainnya, maka dia untuk suami yang paling terakhir walaupun sempat menikah berkalikali, berdasarkan sabda Rasulullah SAW :
“Wanita itu adalah untuk suami terakhirnya”. (Hadis Sahih Riwayat. Abu ‘Ali Al-Haraani Al-Qusyairi, Abu Syaikh dan Al-Baghawy)
Dan berdasarkan perkataan Hudzaifah ……. kepada isterinya : “Jika engkau tetap ingin menjadi isteriku di syurga maka janganlah menikah dengan siapapun sepeninggalanku, sesungguhnya wanita saat di syurga adalah untuk suami terakhirnya di dunia. Karena itulah Allah .SWT. pun mengharamkan isteri-isteri nabi untuk dinikahi oleh orang lain sepaninggalannya, karena mereka itu kelak akan tetap menjadi isteri-isterinya di syurga.

Dalam kita memilih kedua-dua hadis di atas, hadis yang menyatakan bahawa wanita akan bertemu di syurga dengan suaminya yang paling baik akhlak atau dia menjadi isteri kepada suaminya yang terakhir, maka hadis yang lebih sahih adalah wanita tersebut akan menjadi isteri kepda suaminya yang terakhir . Hadis ini adalah hadis sahih riwayat Abu Ali Al-Haraani Al-Qusyairi.

Tiada ulasan: